Kopenhagen en Denemarken
Bartho Hendriksen Leo Platvoet
2de, herz. dr.
Houten: Van Reemst, 2000
223 p. : ill.
90-410-2518-9

De 'Odyssee-reisgidsen' zijn geen vertalingen van buitenlandse publicaties, het zijn oorspronkelijke boeken bestemd voor de Nederlandstalige reiziger. Alle publicaties zijn opgebouwd volgens eenzelfde schema en bestaan telkens uit drie delen. Het eerste ervan is ingedeeld in verschillende hoofdstukken waarin de verschillende streken, provincies of de hoofdstad uitgebreid gesitueerd en belicht worden qua bezienswaardigheden. Elk hoofdstuk krijgt als afsluiter een informatieblok met allerlei nuttige en praktische inlichtingen, bv. betreffende netnummer van stad of streek, boot-, bus- en treinverbindingen met frequenties, adressen van eet- en overnachtingsmogelijkheden in verschillende prijscategorieën en met aandacht voor specifieke zaken zoals streekgerechten. Telkens wordt vermeld of de bezienswaardigheden ook echt de moeite lonen. Er is trouwens een lijst met Odyssee-aanraders met aandacht voor steden, feesten, natuurschoon enz. Er zijn zeer veel plattegronds- en overzichtskaarten m…Lees verder
Voorzien van een nieuwe titel, nieuwe indeling en een nieuwe uitgever presenteren de auteurs (journalist en socioloog) een geheel herziene en geactualiseerde druk van deze toeristische gids voor actieve vakanties in Denemarken. De zakelijk doch vriendelijk geschreven gids bevat naast beschrijvingen van toeristische regio's (b.v. Himmerland en Sjælland) gedegen informatie over de Deense geschiedenis, cultuur en maatschappij en direct inzetbare praktische aanbevelingen en tips. Er worden nogal verrassende keuzes gemaakt die aangenaam afwijken van het gebruikelijke. Geografisch vindt een zekere concentratie op Kopenhagen en omgeving plaats. Toegevoegd zijn telkens kaarten en plattegonden, zwartwitfoto's, een beperkt register en kaders met teksten over specifiek Deense thema's zoals b.v. de componist Carl Nielsen en de Deense koloniën. Al met al een handige en uitnodigende reisbegeleider voor een breed publiek.