De galgendief
Bernard Cornwell
Gallow's thief
Amsterdam: M, 2002
319 p.
90-225-3371-9

Bernard Cornwell geniet reeds jaren een internationale reputatie met zijn 'Sharpe-serie' die het wedervaren beschrijft van een Brits infanterist bij aanvang van de 19e eeuw, die gedurende de koloniale- en Napoleontische oorlogen, carrière maakt en spannende avonturen beleeft. 'Spannend en avontuurlijk' is ook een omschrijving die geheel opgaat voor De galgendief, een historische avonturenroman die zich afspeelt in nagenoeg hetzelfde tijdsegment als de Sharpe-romans. We schrijven 1817 en in Europa is een eind gekomen aan de Frans-Engelse oorlog, maar in Groot-Brittannië gaat het slecht met de economie en de Britse regering dient draconische maatregelen uit te vaardigen om het volksoproer te onderdrukken. Ook Rider Sandman, gewezen kapitein en veteraan van de slag nabij Waterloo, zit financieel in nauwe schoenen, tot het ministerie hem op zekere dag een lucratief voorstel doet. Hij wordt belast met het onderzoek naar een tot de galg veroordeelde schilder die ervan wordt beschuldi…Lees verder
In 1817 krijgt Rider Sandman de opdracht te onderzoeken of het doodvonnis tegen een jonge schilder die zijn terechtstelling afwacht, terecht is. Hij zou een adellijke dame vermoord hebben. Sandman komt erachter dat heel wat adellijke jongelui op het gebied van vrouwen iets te verbergen hebben. Zij behoren tot een aristocratie die meent dat de wereld hen toebehoort. Maar Sandman is niet omkoopbaar ondanks zijn financiële problemen; hij neemt ons op zijn speurtocht mee door kleurrijke wijken van Londen, wat behalve verrassingen ook veel gevaar oplevert. Behalve een goed misdaadverhaal geeft Cornwell een rauw realistisch portret van Londen aan het begin van de 19e eeuw. Er is actie, spanning, een overtuigende historische setting; de personages hebben iets Dickensiaans en vergeet je niet snel. Cornwells Arthur- en Sharpe-romans zijn zeer bekend; hij heeft daarmee een naam opgebouwd als schrijver van historische romans. Ook deze thriller in historische setting maakt hij tot iets speciaals…Lees verder

Over Bernard Cornwell

CC BY 2.0 - Foto van/door SarahSierszyn from Chatham, MA, USA

Bernard Cornwell (Londen, 23 februari 1944) is een Engelse schrijver van historische fictie. Hij is met name bekend van de boekenreeksen Sharpe en The Saxon Stories.

Bernard Cornwell werd in 1944 in Londen geboren als de zoon van de Canadese vliegenier William Oughtred en de Engelse Dorothy Cornwell. Hij werd geadopteerd door de familie Wiggins en groeide op in Thundersley, Essex. Na de dood van zijn adoptievader veranderde hij zijn naam van Wiggins naar de naam van zijn moeder, Cornwell. Tussen 1963 en 1966 studeerde hij geschiedenis aan de University College London en werkte na zijn afstuderen als docent. Hij probeerde tot drie keer toe om toe te treden to het Britse leger, maar hij werd afgekeurd wegens bijziendheid.

Na zijn werk als docent ging Cornwell werken voor BBC voor het programma Nationwide en werd later door het bedrijf tot het hoofd actualiteitenprogramma's benoemd bij de BBC v…Lees verder op Wikipedia