Takala biktsee hagalaksja
Amsterdam: Uitgeverij Podium, © 2020
243 p.
9789057592294 (paperback)

Aambeien met karakter

De Israëliër Etgar Keret (47) schrijft absurde, lichte verhalen vol misère die dienen als reclame voor het leven. Zijn nieuwe bundel is een feest voor de lezer.

In het universum van verhalenschrijver Etgar Keret is werkelijk alles mogelijk: goudvissen kunnen praten, aambeien hebben een persoonlijkheid en een droomvrouw kan 's nachts zomaar in een dik, harig mannetje transformeren dat voetbal met je kijkt.

Het zijn sprankelende vertellingen, ontsproten aan een uniek brein: absurd maar toch geloofwaardig, hilarisch maar diep ontroerend en geschreven met veel mededogen voor de tekortkomingen van de mens. Ooit zei de Israëlische schrijver: "Ik schrijf zodat de lezers iets meer van de mens gaan houden. Mijn verhalen zijn in zekere zin een reclame voor het leven."

Vergeleken met eerdere bundels als Verrassing en Superlijm is Mijn konijn van vaderskant wat zwaarder van toon, wat volgens Keret alles te maken heeft met een bijna-doodervaring. Een paar jaar geleden raakte zijn chauffeur tijdens een boektour in de Verenigde Staten een andere auto op de snelweg. De klap was immens, Keret brak een paar ribben en dacht dat zijn laatst…Lees verder

Trauma op een bedje van zorgeloosheid

Verhalen. Mijn konijn van vaderskant is de vijfde verhalenbundel van Etgar Keret die in het Nederlands verschijnt. Het is opnieuw een parel van absurdisme en gezinsdrama in één, waarmee Keret toont dat hij een van de beste verhalenschrijvers van het moment is.

Etgar Keret (52) leeft in Tel Aviv, een moderne westerse kuststad waar de inwoners altijd op hun hoede zijn voor aanslagen. Onder de vrolijke zorgeloosheid van de stad is angst verborgen. Zo weet ook Keret in zijn verhalen op schijnbaar luchtige wijze trauma's te verbergen. In 'Doe het niet!' probeert een vader te voorkomen dat zijn zoontje Titi ziet hoe een man zich van het dak van een flatgebouw werpt. 'Hij wil vliegen', denkt het jongetje, en moedigt de man enthousiast aan. Via bijzinnetjes kom je Titi's familiegeschiedenis te weten, en begrijp je waarom zijn vader probeert te voorkomen dat het kind iemand dood ziet gaat. Papa staat er alleen voor, na een auto-ongeluk dat zijn vrouw niet overleefde. Het verhaal, zoals de hele bundel, is doordrenkt van de dood, maar zie het argeloze kind en 'kijk eens hoe schattig hij is.'

In 'Niet voor de high' is een jongen op zoek naar een joint om te ­roken met een meisje dat hij leuk vindt, want hij durft haar niet mee naar de fil…Lees verder

Voor even niet alleen

Etgar Keret brengt eenzame zielen kortstondig bij elkaar in een verrassende, scherpe en geestige bundel. Vooral de verhalen met een open einde resoneren nog lang na.

Zes jaar hebben we moeten wachten op een nieuwe verhalenbundel van de Israëlische schrijver Etgar Keret (1967). Na succesvolle bundels als Verrassing, Superlijm en Zeven vette jaren legde duizendpoot Keret zich toe op graphic novels en filmscripts. Met het nu verschenen Mijn konijn van vaderskant maakt hij zijn reputatie van meester op de korte baan opnieuw waar. Dat wil niet zeggen dat ieder verhaal puntgaaf is, maar de beste verhalen zijn zo verrassend, scherp en geestig dat je de zwakkere broeders met genoegen voor lief neemt.

Een eerste hoogtepunt is 'Autoconcentraat', over een 46-jarige kantinemedewerker die midden in zijn woonkamer een groot metalen blok heeft staan: 'Het is rood met een witte streep, en als het zonlicht er in de juiste hoek op valt, kan de schittering verblindend zijn.' In acht pagina's ontrolt zich een compleet familiedrama, inclusief een verongelukte moeder, een jeugd in een instelling en een broer in de gevangenis, eindigend op het autokerkhof…Lees verder

De tweeëntwintig korte verhalen in deze bundel beginnen bijna allemaal met een doodgewone situatie, maar krijgen gaandeweg een vreemde absurdistische draai die het verhaal bijna surrealistisch maakt. De grenzen van de realiteit vervagen, waardoor gewone gebeurtenissen ineens een vreemde wending nemen. Het taalgebruik is alledaagse moderne spreektaal, waardoor het fantastische element heel geloofwaardig wordt. Vaak zijn de verhalen ook heel grappig, al tonen ze niet allemaal dezelfde literaire kwaliteit. Het titelverhaal is een hoogtepunt: drie kinderen geloven dat hun vader na de scheiding in een konijn is veranderd. Een ander, titelloos verhaal loopt in de vorm van een e-mailcorrespondentie door het hele boek heen. Een aantal verhalen speelt zich af in een nabije toekomst met klonen en hologrammen van mensen. Zevende in het Nederlands vertaalde bundel verhalen van de Israëlische auteur (1967), die met zijn werk diverse prijzen heeft gewonnen en in 34 talen vertaald werd. Van zijn lev…Lees verder

Bijna-doodervaring zet verhalenverteller op scherp

Absurde, lichte verhalen vol misère die dienen als reclame voor het leven.

In het universum van verhalenschrijver Etgar Keret is werkelijk alles mogelijk: goudvissen kunnen praten, aambeien hebben een persoonlijkheid en een droomvrouw kan 's nachts zomaar in een dik, harig mannetje transformeren dat voetbal met je kijkt. Het zijn sprankelende vertellingen, ontsproten aan een uniek brein: absurd maar toch geloofwaardig, hilarisch maar diep ontroerend en geschreven met veel mededogen voor de tekortkomingen van de mens. Ooit zei de Israëlische schrijver: "Ik schrijf zodat de lezers iets meer van de mens gaan houden. Mijn verhalen zijn in zekere zin een reclame voor het leven."

Vergeleken met eerdere bundels als 'Verrassing' en 'Superlijm' is 'Mijn konijn van vaderskant' wat zwaarder van toon, wat volgens Keret alles te maken heeft met een bijna-doodervaring. Een paar jaar geleden raakte zijn chauffeur tijdens een boektour in de Verenigde Staten een andere auto op de snelweg. De klap was immens, Keret brak een paar ribben en dacht dat zijn laatste…Lees verder