Martin Jansen in de Wal
Buried prey
1
Utrecht: Bruna, 2013
315 p.
9789400503113 (paperback)

Lucas Davenport is zonder twijfel het favoriete personage van John Sandford en zijn miljoenen lezers. Sandford probeert met de jonge rechercheur Virgil Flowers het succes van de 'Prey'-reeks te herhalen, maar net zoals bij Ian Rankin (Rebus) of Michael Connelly (Bosch) is het moeilijk oude gevestigde waarden te vervangen. Lucas Davenport, ondertussen bijna vijftig, is het hoofd van Bureau Misdaadbestrijding van de politie van Minnesota en Sandford laat hem te veel van zijn tijd doorbrengen met vergaderen en coördineren om rond hem nog een spannende plot te ontwikkelen.
In Kille Woede gebruikt hij de 'cold case' invalshoek. Als bij een sloop van een reeks gebouwen de lijken van twee sinds vijfentwintig jaar vermiste meisjes worden gevonden, voelt Davenport zich persoonlijk aangesproken. In 1985 was hij drie jaar bij de politie en het onderzoek naar de verdwenen zusjes was zijn eerste zaak in burger. Davenport was jong, ambitieus maar ook nog beïnvloedbaar en na al die jare…Lees verder
Bij de sloop van een huizenblok in Minneapolis worden de in plastic gewikkelde lichamen van twee meisjes gevonden. Ze zijn in 1985 ontvoerd, maar werden nooit, dood noch levend, gevonden. Voor Lucas Davenport, tegenwoordig hoofd van het Bureau Misdaadbestrijding van de politie van Minnesota, was het een van de eerste zaken in zijn carrière. Davenport, die de zaak destijds verknalde, wil nu de meisjes gevonden zijn, gerechtigheid. Het 21e deel in de ‘Prey’-serie met Lucas Davenport in de hoofdrol. Het verhaal speelt zich af in het verleden en in het heden. Vlot geschreven thriller met een sympathieke hoofdpersoon. De Amerikaanse auteur schreef ook de Virgil Flowers-reeks, waarin een collega van Davenport de hoofdrol heeft. Sandfords thrillers krijgen doorgaans drie of vier sterren in VN's Detective & Thrillergids. www.johnsandford.org. Normale druk.

Over John Sandford

John Sandford is het pseudoniem van de Amerikaanse auteur John Camp (23 februari 1944). Hij werkte voor de krant Miami Herald van 1971 tot 1978 en verhuisde aansluitend naar Minneapolis waar hij werkte voor Saint Paul Pioneer Press. Hij was een finalist voor de Pulitzer-prijs voor een verhaal over de cultuur van de oorspronkelijke bewoners van Noord-Amerika, de indianen. Hij won de Pulitzer-prijs in 1986 met een artikelenreeks over het leven van een moderne boerenfamilie. In 1989 schreef hij zijn eerste fictieromans, de politiethriller Spel op leven en dood (Rules of prey) en Het duivelscontract (The fool's run). De laatste werd onder zijn eigen naam (John Camp) gepubliceerd, de eerste onder het pseudoniem John Sandford . Nadat gebleken was dat romans die onder pseudoniem waren gepubliceerd succesvoller waren, werden alle volgende romans onder het pseudoniem John Sandford gepubliceerd.

BibliografieLees verder op Wikipedia