Een man en een vrouw vieren hun tienjarige verbintenis op een tropisch eiland, maar ze komen daar in aanraking met een hinderlijk stel en hun dochter.
De nacht
Merijn De Boer 1982-
Amsterdam: Querido, 2014
275 p.
9789021449708 (paperback)

De sullige Marcel, een aan alcohol en vrouwen verslaafde, werkloze dertiger vult zijn dagen in Nederland met doelloos over straat zwerven, op zoek naar de verloren lamlendige tijd uit zijn studentenverleden. Tegenover zijn vriendin Lidia houdt deze rare snuiter zich dagelijks staande met leugens en halve waarheden over hoe hij zijn massa's vrije tijd intellectueel tracht in te vullen. In werkelijkheid leest Marcels aanhoudende werkloosheid als een bedroevende kroniek van een jongeman die zit opgesloten in een duidelijk afgelijnde fictionele wereld, een zelfverzonnen realiteit waarin flauwe grappen en banale verhalen als bouwstenen dienen van het eigen geperverteerde intellect. Verder kan deze aparte zonderling het goed vinden met gepensioneerden en pubers, en predikt hij een arbeidsethos waarin werken wordt gezien als een bezigheid voor saaie mensen die zich niet kunnen vermaken.
Voldoende deviant gedrag dus waarmee Merijn de Boer op meesterlijke wijze aan de slag is gegaan om zi…Lees verder
Na de met de Van der Hoogtprijs bekroonde verhalenbundel 'Nestvlieders'* komt de auteur (1982) hier met zijn eerste roman. Daarin is niets wat het lijkt; menselijke slechtheid breekt door een aanvankelijk sereen lijkende buitenlaag heen. Marcel en Lidia vieren hun tienjarige verbintenis op een tropisch eiland. Zij komen in aanraking met een hinderlijk vakantiestel en hun dochter. Hun levens raken verstrikt. De personages zijn niet wat zij lijken. Slechtheid roept slechtheid op. Seksuele obsessie en overmatig drankgebruik hebben hun uitwerking. Van veel moreel besef is bij de personages geen sprake. Op een strakke manier, met Marcel als de ik-persoon en met een effectief gebruik van een sardonische stijl, vertelt de schrijver zijn illusieloze verhaal. Kundig wordt van tijdlaag gewisseld. Een verdwijning in deel 2 doet haar werk. Deze roman, die meer is dan een desolaat vakantieverhaal, roept vragen op over echtheid en misschien zelfs over de menselijke staat. Een verontrustend boek, ef…Lees verder

Over Merijn De Boer

Merijn de Boer (Heemstede, 7 september 1982) is een Nederlandse schrijver. De Boer woont met vrouw en dochter in Jeruzalem.

In 2011 verscheen bij uitgeverij Meulenhoff zijn verhalenbundel Nestvlieders, bestaande uit vier niet eerder gepubliceerde verhalen: 'Overal leegte', 'Balthasar Tak', 'Luchtkasteel' en 'Kraaien in de schoorsteen'. Een jaar later kreeg De Boer voor deze verhalenbundel de Lucy B. en C.W. van der Hoogtprijs 2012 toegekend.

In 2014 verscheen zijn roman De nacht, die werd genomineerd voor de AKO Literatuurprijs. Ook kwam de roman genomineerd op de longlist voor de BNG Literatuurprijs

Merijn de Boer werd in 2015 door De Volkskrant uitgeroepen tot een van de grootste literaire talenten van het Nederlandse taalgebied.

In 2016 verscheen zijn tweede roman ’t Jagthuys. In december 2016 zette het BNG Cultuurfonds deze roman op de shortlist voor de BNG Literatuurprijs.