Tijdens het onderzoek naar de moord op een verkiezingskandidaat ontdekt de politie dat zowel het slachtoffer als veel andere politici het niet zo nauw namen met de huwelijkstrouw.
Koudvuur
Stefaan Van Laere
Leuven: Davidsfonds, 2005
303 p.
90-6306-515-9

Een moord op een vooraanstaande senator is ook het thema van Koudvuur, de derde roman van Stefaan Van Laere, na Tango Mortale en Botero. De auteur schrok ook in vorige romans niet voor terug om zijn overwegend goed gestructureerde verhalen te larderen met ongewone en nogal sensationele hoogstandjes. Zo wordt in Koudvuur een politicus tijdens een talrijk bijgewoonde voorstelling vermoord door een kruisboogpijl, die hem treft in het strottenhoofd. Toegegeven, de nek van sommige politici is nauwelijks te missen, maar het moordwapen evenals het opzoekingswerk van het team commissaris George Bracke en hoofdinspecteur Hassin, wegen zwaar op de geloofwaardigheid. Van Laere doorspekt zijn fictieve personages om de haverklap met bestaande BV's (zo o.a. de grootmeester nationaal van de Belgische vrijmetselarij) wat op zich weinig bijdraagt tot een sterk plot. Ook in Koudvuur vormen gesjoemel met offshore bedrijven en relationele problemen de kern van het myste…Lees verder
Tijdens een verkiezingscampagne wordt een kandidaat vermoord. De politie ontdekt dat niet alleen het slachtoffer, maar ook veel andere politici het niet zo nauw nemen met huwelijkstrouw, vrijwel allemaal zelf anderen omkopen of omkoopbaar zijn en daardoor chanteerbaar. Het zoeken naar de moordenaar blijkt de deksel van een beerput af te halen. Behalve de oplossing van dit misdrijf hebben verschillende agenten te maken met persoonlijke problemen. Dit maakt het verhaal wat uitgebreider en zeker boeiender. Dit misdaadverhaal met commissaris Bracke als hoofdpersoon, is het derde deel uit een serie. Het verhaal weet de lezer tot de laatste bladzijde te binden. Spannend, logisch, bij de tijd doordat er gebruik wordt gemaakt van moderne (computer)technieken. Voor Nederlandse lezers kan het gebruik van (Vlaamse) functies en juridische taal soms verwarrend zijn, evenals het grote aantal namen. Normale druk.

Over Stefaan Van Laere

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Auteur007

Stefaan Van Laere (Wetteren, 11 november 1963) is een Vlaams journalist, auteur en uitgever, van zowel fictie als non-fictie voor de jeugd en volwassenen. Sinds 2014 heeft hij zijn eigen uitgeverij, Partizaan. Sinds november 2019 in hij hoofdredacteur van SeniorenNet. Hij woont in Evergem.

Van Laere groeide op in Laarne. Op zijn zestiende had hij zijn eerste interview, met de veldrijder Albert Van Damme over wie hij in 2011 een boek schreef. Na het behalen van zijn licentiaat pers- en communicatiewetenschappen aan de Gentse Universiteit, begon hij in 1988 als freelance beroepsjournalist en met het schrijven van boeken. Hij publiceerde voor diverse Vlaamse en Nederlandse uitgeverijen zowel fictie als non-fictie voor kinderen en volwassenen met onder meer zijn thrillerreeks rond commissaris George Bracke en meerdere wielerboeken. Tevens schreef hij bijdragen voor het Vlaamse culinaire blad Smaak, het zaterdags bijvoegsel…Lees verder op Wikipedia