HIS, liefde, Spanje, 16de eeuw
Mijn soevereine liefde
Tomas Lieske
Amsterdam: Querido, 2005
108 p.
90-214-7297-X

Het nieuwe boek van Thomas Lieske speelt zich af aan het hof van de machtige 16e-eeuwse Spaanse vorst Filips II. Binnen dit intrigerende historische decor fantaseert de schrijver in Mijn soevereine liefde alweer een boeiende levensgeschiedenis bij elkaar. Maar in tegenstelling tot de wilde vertelmagie van de laatste romans (Grand Café Boulevard en het magistrale Franklin) is deze korte novelle opvallend strak, rechtlijnig en beheerst gecomponeerd.

De verteller is Marnix de Veer, een Haagse mathematicus, architect en instrumentenbouwer. Hij is nauwelijks 21 als hij in dienst treedt bij de één jaar oudere prins van Spanje. Net geen 50 jaar later staat Marnix bij het sterfbed van Felipe en kijkt hij terug op zijn leven met hem. Een leven, zo blijkt, dat inderdaad volledig in het teken heeft gestaan van el Rey: "Pas achteraf heb ik goed begrepen hoezeer mijn leven voortgestuwd is door mijn trouw aan Felipe. Door een bijna onverklaarbaar sterke behoefte hem trou…Lees verder
De novelle speelt zich af in de tweede helft van de 16e eeuw aan het hof van de Spaanse koning Philips II. De fictieve hoofdpersoon, Marnix de Veer, een Nederlandse mathematicus en de verteller in deze geschiedenis, wordt de vertrouweling van de koning. In de laatste uren van de door jicht gemartelde koning geeft Marnix zich rekenschap van zijn leven aan het Spaanse hof, van zijn onvoorwaardelijke trouw aan de koning, maar ook van zijn haat omdat de koning ooit zijn geliefde tot minnares nam. Lieske schetst in Philips niet de traditionele, door het geloof bezeten koning, maar liet zich inspireren door het modernere beeld van de wijze vorst èn de vrouwenjager. Tegenover de krachtige, viriele koning staat de pragmatische, besluiteloze Marnix. In de geschetste driehoeksverhouding zijn de beide mannen niet alleen trouw aan die ene vrouw, maar ook aan de taak die het lot hen heeft opgelegd. Het lot dat beiden treft, is tragisch. Deze novelle met de treffend gevonden titel sluit goed aan bi…Lees verder

Over Tomas Lieske

Tomas Lieske, pseudoniem van Antonius Theodorus (Ton) van Drunen, (Den Haag, 8 juni 1943) is een Nederlands schrijver en dichter.

Hij studeerde Nederlandse taal- en letterkunde en theaterwetenschappen aan de Universiteit Leiden en was enige jaren docent aan het Haags Montessori Lyceum in Den Haag.

Lieskes literaire debuut vond pas op latere leeftijd plaats. Hij was al 38 toen zijn gedichten voor het eerst in de literaire tijdschriften Tirade en De Revisor verschenen. In die periode werd hij ook benaderd om voor Tirade een poëziekroniek te schrijven. Deze essays kwamen terecht in de bundel Een hoofd in de toendra. Lieske had toen al twee dichtbundels op zijn naam staan.

Met zijn prozadebuut Oorlogstuinen (1992) verdiende hij de Geertjan Lubberhuizenprijs. Zijn daarop volgende roman Nachtkwartier werd genomineerd voor de Libris Literatuur Prijs 1996, maar het was de roman Franklin waarmee Lieske in 2001 de Li…Lees verder op Wikipedia